יאמה וניאמה- עשרת הדברות

מהווים את כללי ההתנהגות המוסריים עליהם יש להקפיד בהתפתחות בדרך היוגה. הם מהווים את שורשי היוגה, בלעדיהם אין אחיזה יציבה ומתפתחת. כוללים עשרה חוקים כדוגמת עשרת הדברות היהודים.

 

5 נקודות לעבודה חיצונית- יאמה - אל תעשה:

1. אימסה - אי פגיעה ב 3 רמות: אי אלימות כלפי כל יצור בעולם, כולל עצמי.

א. רמת הגוף – לא להיות אלים כלפי אף יצור אחר וכלפי עצמי.

ב. רמת הדיבור – להקנות שליטה בסיסית על הפה, המילים- לא להשמיץ, לרכל, להעביר ביקורת .

ג. רמת המחשבה – שליטה במחשבות. המחשבות הן הרצון הפרטי שלנו. יש לבנות תהליך מחשבתי חיובי

* אויב- שורש האלימות הוא כעס ורצון בשליטה. אדם הכובש את כעסו, כובש כל רע.

סודהי: ע"י משמעת עצמית נגיע לסיפוק עצמי, אשר מוביל לנועם, שקט ושמחה – דרך היוגה.

 

2. סאטיאם - אמת. כאשר אני אומר/מביע משהו ממחשבה נקייה ואמיתית, מבלי לערב את ההכרה ,ללא קנאה . כאשר מילותיו של אדם תואמות את העובדות עליהם הוא מדבר, בלי קנאה או ערוב רגשות וללא אינטרפטציה אישית, אזי האדם דובר אמת. החשיבה תואמת את הדיבור והמחשבות טובות.

אמת הוא מצב של הכרה שקטה, ששורשה בשמחה – לשמוח בשמחה ובהצלחת האחר, אכפתיות לעצב, להזדהות עם הסובל. שמחה תוצאותיה- ללא מחלות, בריאות אופטימלית.

האויב הגדול של האמת הוא האגו, הגאווה. הכעס, הרצון להחזיר, הקנאה יגרמו לנו לבלבול. סודהי: כל מה שיצא מהפה יתקיים.

 

3. אסתיאה – אי צבירה. אי גניבה. היאחזות שלנו בדברים. אינני פוגע בזכויות של אדם אחר לא ע"י גניבה ולא ע"י מניפולציות רגשיות. 

הגבלת הרצונות בהתאם לצרכים- תמיד יש לשאול מדוע יש צורך בדבר זה.

חוקים ורצונות צריכים להיות אמיתיים ותואמים את הצרכים. כאשר הם לא כך, אותם חוקים רודפים אחרינו ואנו הופכים להיות עבדים שלהם. אויב- צמידות.

סודהי: אנשים יבטחו בנו, מכל עבר יגיע שפע ודברי ערך, כל הטוב ידבק בנו.

 

4. בראמה אצאריה – הימנעות מהתעסקות במין. היכולת לשלוט פיזית ומנטאלית בדחף המיני (לא התנזרות). נולדנו עם יצר המין. לכן יש לשים לב ולא ליפול למצב שהאדם המודרני נופל בו וזו ההתעסקות הבלתי פוסקת של המין.

אויב: תשוקות, מין.

סודהי: כוח פיזי ומנטאלי. החושים יזכו לכוח חדש.

 

5. פראגיה – חמדנות, קנאה

השורש לקנאה היא רכושנות, בין אם בעולם החומר או בעולם הרוחני.

כשאדם נמצא במצב זה הוא בחוסר סיפוק, חוסר ביטחון עצמי, אינו סומך, מפחד.

אויב: חמדנות

סודהי: אדם המצליח להתגבר על כך יקבל כוח ויכולות חדשים.

 

5 נקודות לניקיון פנימי וחיצוני- ניאמה- עשה:

1. סוצ' – ניקיון פנימי וחיצוני.

הניקיון החיצוני מתחיל בסביבה שבה אני גר, הביגוד, ניקיון הגוף, אכילת מזון בריא ושמירה על כללי הבריאות. גם כסף נקי שהושג בכשרות. אכילה- לאכול כאשר צריך, ללעוס 32 פעם, לא לאכול עד התפוצצות, להימנע מבשר אדום/כבש. סודהי: המתרגל אוהב ומעריך את גופו.

הניקיון הפנימי נעשה במחשבות ובהתנהגות. חשיבה חיובית מהלב, מטהרת ומעצבת אותנו מבפנים.

* העולם אינו משתנה, אלא ע"י עבודה אישית הדברים יסתדרו. אי אלימות, מחשבות חיוביות, אמיתות.

* הסימן הבדוק הראשון להכרה שמתחילה להיטהר הוא השמחה ההולכת וגוברת. עליצות, שמחה הקורנת בפנים. היכולת לשמוח מכל סיטואציה, ההתנהגות הטובה.

סודהי: שמחה מתמדת, הגברת כוח הריכוז, שליטה על החושים, הכרה שקטה, ראיה ישירה של האני העצמי.

 

2. סנטוש – שביעות רצון והסתפקות

אושר המושג ע"י הסתפקות, שלוה, חקירה עצמית וחברת אנשים/ספרים אשר מעלים רמת מודעות.

כשאדם מסופק, כל השאר יגיע מעצמו. כאשר לא נצרוך מעבר לצרכים שאנו באמת צריכים, כמו: חפצים ישנים, קניית חפצים נוספים שכבר יש לנו, אזי האנרגיה שלנו תכוון למקום הנכון. אז אנו הופכים מסופקים יותר ויותר.

לאורך זמן השפעת התרגול הפיזי והנפשי גורמת לכך שהסביבה החיצונית אינה מהווה גורם משפיע על חיינו, התנהגותנו וכו'.

 

3. תאפאס- המאמץ שאדם משקיע בתרגול האישי במהלך חייו, ההשתפרות שלו.

יש למצוא את הזמן, באורח חיינו העמוס לתרגל. הגוף הנוקשה- יתרכך, החושים וההכרה הרגילים לקפוץ- ירגעו.

 

4. סוואדיא - לימוד. ממורה מקבוצה שהעניין המשותף הוא גדילה באמת..

 

5. אישוורה פרידיאם - אדם העושה דרך רוחנית, פוגש אדם רוחני אחר.

בתחילת הדרך הספקות והאינטלקט משחקים תפקיד, אח"כ הלב הוא העניין.

הרצון העז להיות עסוק בעשייה עבורי, אהבה שמתעוררת דרך הגוף, דיבור והכרה.

מוזמנים ליצור קשר: 052-2239632